Pesmet


Pesmet 

Mektepten dönerim 
Kaanım kuut (kurt) gibi aç
Sıtımda çanta taş
Hava serin, kanım aç 
Yüküm avır (ağar) 
Evin portasını zor açtım 
Canım da öyle  pesmet isteri 
Ne siz sorun ne ben söyleyem 
Şöle bol köy peynirli sıcacık 
Hemde don ya ile kızatılmış
Koca annem çok isle (iyi) yaperi 
Pestmetler ne çok kızarıp yaneri
Ne de çok açık renk oleri 
Pembe isle (iyi)  kabarmış 
dumanı üstünde sıcacık pesmetler
Ölecem açlıktan ey 
Pesmet hayali kurerim 
Ördeklerin vak vak sesi ile 
Bir baktım sayvant altına gelmişim 
Aklımda pesmet 
Kanımın bütün zilleri çaleri
Hayal kura kura  evin önündeki yasaktan 
geçmişim haberim yok
Ödek (ördek) sesi ile hayal yarım kalınca
Gözüm  direk sayvant altında
duvarda asılı 
don yağı (hayvansal yağ) kalıplarından birine  ilişti
Bir kalıp yağ köşesinden kesilip alınmiş, eksilmiş.
Acaba dedim ne pişireler 
Sonra istemsiz bir şekilde 
Geri geri gittim
Evin bacasından duman çıkee mi deye 
Anam ne görenm  bacadan duman çıkee 
Hemen yaklaşem kapıya da dedim 
Bi koku almaya çalışem
Bir güzel kökü gelee ama 
Nasıl  anlatem bilmem 
Dedim benim aklımdan geçen mi bu?
Yok dedim okada da değil-dir epten 
Ama nasıl açım 
Kocabamın (dede) odasının kapısını 
Hızlıdan açıveedim 
Biiden, 
Bir ses duydum 
Kocabam  ağda (pekmez )  burkanını vee bure ,soodu pesmetler mare deye 
Aha dedim ne ole burda 
Galiba ben uykuda rüya görem
Cimdikleyin beni diyeceedim tam 
Koca annem otu (otur) sofraya uşağım demez mi? 
Durun dedim durun 
Boşuna cimdiklemeyin 
Rüya müya diil bu  
Akına pesmet bunla
Hemde don yağlı 
Köy pinirli 
Pembe renkli 
Pofur pofur 
Sıcacık 
Attım sırtımdan çantayı 
Bağdaş kurdum 
Yerleştim sofraya
Bi koca tepsi pesmet dure  önümde 
Yanında bi tas çilek kompotu 
Öbür tarafta bi burkan bal 
Beri tarafta bi koca burkan ağda 
Koca annem yi uşağım yi diye severi 
Kocabam karşıdan bana bakıp bakıp güleri 
Ben kendimden geçmişim 
Kolayını bulsam çiğnemeden yutacam
Nasıl acıkmışım anlatamam 
Ba siz bana ne bakesiniz
Otusanıza pesmet tepsisinin başına 
Adi ba 
nazlanmayın 
Oturun bure , 
Aydayın sıcak sıcak 
Soutmayın pesmetler ba 
Bırakın işi gücü ba 
Ey kime deerim ben ba 
Ne ole burda ba eyy
Tepside pesmet kalmadı 
Needen aykırdım (çağirdim) size  ben ba 
Luplettiniz bi koca tepsi pesmeti 
Eh anasını bey ... 

Şaka şaka yiyin ba un var pinir var 
Don yağ duvada asılı 
Yiyin uşam yiyin
Yiyin bratçetler (kuzen) aydayın
Koca annem yapacak gene ba 
Bereket vesin va ba , çok va ba 
Yiyin doya doya yiyin 
Yapacaz gene va ba 
Acele etmeyin 
Açık kompot için 
Bastısin ye (yer) açılsın
Pesmet çok ba 
Yi uşaaım yi 
Doyu kanını 

.... 

Cevat ÇIRAK 
27.01.2024 

Notlar: 
1- Kuzeydoğu Bulgaristan Türkleri bizim yörede Pesmet derler di adına ama bazı bölgelerde kolaç, kartalaç, pişi vb. isimlerle de anılır. 
2- Kuzeydoğu Bulgaristan Türkçesi  ağzı ile yazılmıştır 

#pesmet #pişi #börek #hamurişi #muhacir #göçmen #bulgaristantürkleri
#deliorman #eskicuma

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yediler Ormanında Kayak

Yaşar Kemal Usta ile UBUNTU'YU konuştuk.

Naim Süleymanoğlu